Kulturní okénko neomarxismu, 1. díl: Království nebeské, království lží.

Film Království nebeské od Ridley Scotta vyšel už v roce 2005, ale zapůsobil jako mocná zbraň sluníčkářského establishmentu. Komerční trhák odehrávající se během Křížových výprav a úplně ignorující historické reálie a fakta, snažil se zlepšit obraz islámu, již před dvanácti lety. Pojďme si tedy rozebrat v čem je problém.
!!!SPOILER!!!
První část filmu je založena na setkání lorda z Ibelinu se svým bastardem. Balian z Ibelinu nebyl bastard. Byl plnohodnotným a právoplatným synem lorda z Ibelinu a křižáckým rytířem a šlechticem, ale to by se nehodilo. Každopádně prvních 40-50 minut filmu jsou prakticky o ničem.
Zajímavá část nastává teprve s příchodem Baliana do Svaté země. V této hlavní části jsme konfrontováni s celou řadou historických omylů, polopravd, či přímo lží.

  1.  Romantika mezi královnou Sibyllou z Jeruzaléma a Balianem z Ibelinu je vylhaná, stejně jako nevraživost mezi Sibyllou a králem Guyem z Lusignanu, kterého ve skutečnosti milovala a byla mu věrná.
  2.  Raynald z Chatillonu, francouzský křižák a templář, pradědeček Přemysla Otakara II., byl skutečně vůdcem radikální frakce uvnitř Království jeruzalémského, ale vražda Saladinovi sestry z rukou Raynalda a jeho templářů je lež. Raynald se se Saladinovou sestrou nikdy nesetkal a o údajném únosu vypráví jen jediný zdroj (příběh o Willamu z Tyre), který byl ovšem vyvrácen.
  3. Postava jeruzalémského katolického patriarchy Herakliuse je totálně převrácená. Heraklius je ve filmu vykreslen jako zbabělec a prospěchář, který ke konci vyzývá obránce Jeruzaléma, aby přijali islám. Heraklius se takto nikdy nezachoval a neustále podporoval obranu Jeruzaléma proti Saladinovi.
  4. Saladin nikdy nezaručil ochranu křesťanům, kteří opustí Jeruzalém. Ve skutečnosti vzal Saladin všechny křesťanské obyvatele Jeruzaléma do otroctví, byť nastavil poměrně solidní podmínky k vykoupení z otroctví. Tehdy opět zapracoval patriarcha Heraklius, který z peněz jeruzalémského patriarchátu vykoupil velké množství zotročených křesťanů. Zároveň, ale tisíce nejchudších obyvatel Jeruzaléma zůstalo v islámském otroctví.
  5. Bitva u Hattinu je vykreslena správně, i to, že byla důsledkem chyb křižáků a nikoliv vojenského genia Saladina. Ostatně, Saladin v další křížové výpravě dostal strašně nařezáno a ani předchozí obléhání Montgisardu nedopadlo pro Saladina, kdovíjak dobře. Křižáci byli poraženi především, protože neprovedli průzkum a nezjistili si, že zdroje vody – řeky, ke kterým jejich armáda pochodovala – jsou vyschlé. Rozdíl byl jen v tom, že Balian z Ibelinu se bitvy účastnil a uprchl z ní před porážkou.
  6. Scéna, kde Saladin zvedá na zem shozený kříž a staví ho na stůl, je pouhá propagandistická dramatizace.

Tedy alfou omegou Království nebeského byla proislámská a multikulturní propaganda, která vykreslovala křižáky jako nejhorší zvěř a muslimy jako nejctnostnější bojovníky (když pomineme Baliana z Ibelinu, rovněž ctnostně vykresleného a nejmenovaného fanatického mullaha).

A největší výhra tohoto filmu je, že se na něj odvolávají například i Kurdové, kteří berou Ṣalāḥ ad-Dīn Yūsuf ibn Ayyūb (Saladina) jako svůj vzor, protože to byl Kurd.

V příštím díle Avatar od Jamese Camerona.
-FB-

Komentáře

comments